En plats, hundra språk, tusen möjligheter. De orden beskriver vårt stora projekt som hela förskolan arbetar med tillsammans. Den här hösten har de äldre barnen blivit oerhört intresserade av svamp. Det började med att de var ute i skogen och hittade massor av svampar.
När vi kom tillbaka till förskolan hade en av pedagogerna hittat två filmer som fascinerade och fångade barnen. Den ena handlar om svamp i skogen och den andra om svampar som finns i köket. Barnen visade ett fortsatt stort intresse för svampar och vi gick upp till skogen flera gånger för att plocka svampar och ta med oss till förskolan.
En dag samlades barnen och jag för att titta på svamparna som vi plockat den dagen. De fick först i uppgift att försöka rita svamparna som vi sett. Efter att de ritat svampar en gång fick de titta på svamparna som de plockat och de hade även tillgång till en svampbok som de tittade noga i. Sedan fick barnen försöka rita svamparna en gång till. Det var så spännande att se hur dessa bilder blev så mycket mer detaljrika.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Två av barnen, som är 5 år gamla, upptäckte att svampen inte såg ut riktigt som de först
hade ritat. De hade ritat svampar med rund hatt som om de såg svampen
både uppifrån och från sidan. Efter att ha tittat noggrant en gång till
ritade dessa två barn svamparna ur ett annat perspektiv. Jag tolkade det
som att barnen gått igenom en stor utvecklingsprocess på endast en
halvtimme då de lärt sig att urskilja detaljer genom att titta noggrant.
De hade övat sig på att se och urskilja och jag tyckte att det syntes så tydligt då
jag tittade på bilderna som de ritat.
Här har barn i åldern 4-5 år ritat svampar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar