En tid efter att barnen varit i skogen och hittat gröna saker plockade en av mina kollegor fram bilderna från upptäcktsfärden. Barnen tittade noggrant på bilderna innan de började måla. På en vägg hade pedagogen satt upp ett stort vitt papper och barnen erbjöds penslar och grön flaskfärg.
Barnen målade länge och koncentrerat. Under tiden pratade de om vad de målade. En pojke berättade att han målade massor av svansar och under dom var det spindeltrådar som gick ner i marken. Pedagogen visste att pojken tidigare i veckan sett en film om svampar. Pojken var särskilt intresserad av mycelet och det var det som han kallade för spindeltrådar. Det var så spännande att se hur han kopplade ihop arbetet med grön färg och sina erfarenheter av svamp.
Barnen upptäckte snart att det inte gick
att måla olika nyanser av grönt med den färg de först erbjudits. De var
tvungna att blanda den gröna färger med svart eller vitt för att få
fram olika nyanser. Det blev mörkgrönt, ljusgrönt, svartgrönt o.s.v.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar