söndag 16 december 2012
Veckobrev atelierista V50
Under den här terminen har vi arbetat med ett miniprojekt inom ramen för förskolans stora gemensamma projekt som är " Barns möte med Svarte Mosse". Under den här tiden hade jag möjlighet att delge mina kollegor de tankar och den inspiration som jag fått då jag gått kursen. Det har skett en positiv förändring i vårt arbetslag då alla pedagogerna börjat arbeta mer i ateliern och prövat på olika material och tekniker. Jag har också börjat bygga upp en vägg där det kommer att finnas exempel på olika tekniker som man kan använda sig av i ateliern.
Det som blev tydligt för mig var att det krävs en hel del egna kunskaper om material och uttryckssätt för att kunna arbeta med barnen. Jag tar med mig dessa tankar då vi går in i planeringen för nästa termins arbete i projekt.
Jag upplever att arbetet i svampprojektet varit ett av de mest meningsfulla och utvecklande projekten som jag arbetat med i förskolan. Mest på grund av att barnens intresse hela tiden har fått styra.
Vår process den här terminen har sett ut ungefär såhär:
Augusti, September
Observationsfas, barnen visade stort intresse för svampen i skogen. Vi beslutade oss för att följa det intresset. Vi planerade och barnen tittade på flera filmer om svamp.
Oktober
I filmerna om svamp fick barnen möta många olika svampar. En del av projektet handlade om matsvamp. Där var barnen mest intresserade av att leta reda på de olika svamparna som de hittade i skogen. De målade svampar. Till en början var svamparna stereotypt målade för att sedan bli alltmer detaljerade allteftersom de fick pröva på olika sätt att rita, måla och återskapa svamparna.
Vi gjorde om i ateliern och gjorde materialet mer tillgängligt för barnen. Barnen fick träna på att skapa tillsammans och använda sin kreativitet på olika sätt. De arbetade med att måla, trycka, lera, gips och att rita av detaljer med blyertspenna.
Ett annat spår som intresserade barnen var svampar som finns i köket. Tillsammans gick de till affären och handlade mögelost som de sedan smakade på. Barnen fick också pröva att måla hur något smakar. Detta var de otroligt intresserade av.
November
Nu var de flesta matsvamparna borta i skogen men det visade sig att det finns andra svampar att hitta i skogen. Mögelsvampar och trädsvampar t.ex. Barnen visade ett fortsatt stort intresse för svamparna och vi gick ut i skogen med pennor och papper och ritade av de svampar och lavar som vi kunde hitta.
Barnens fantasi ledde till att häxan kom in i projektet. Mycket av barnens kreativitet visade sig då de ville ta kontakt med häxan. De skapade en mobiltelefon till henne som de sedan skickade i ett mycket vacker dekorerat paket. Allt skapat av barnen själva. Tio barn arbetade tillsammans med att göra ett vackert paket till häxan.
December
Här gick projektet in på jäst. Barnen var fascinerade av att se på en film då de mikroskopiska jästvamparna äter socker och "pruttar" ut koldioxid. De fick prova att göra experiment med deg.
Under hela projekttiden har barnens kreativitet flödat fritt. De har uppmuntrats att komma med egna hypoteser och att arbeta tillsammans när de skapar. Nu kan vi ofta höra barnen fråga en kompis om de ska skapa tillsammans.
På morgonmötena har barnen berättat för varandra vad de arbetat med dagen innan. Detta har blivit väldigt positivt för de barn som får berätta och delge vännerna. Nu föreslår barnen själva att de ska får berätta på mötet om något de arbetat med.
Jag tycker att det här är ett bra exempel på hur man kan arbeta med ett projekt i ateliern. Till nästa termin tror jag dock att vi ska försöka stanna upp och fördjupa oss mer med barnen under en längre tid. Vi kan också utveckla vår dokumentation av barnens kommentarer och tankar under tiden som de arbetar.
Det som blev tydligt för mig var att det krävs en hel del egna kunskaper om material och uttryckssätt för att kunna arbeta med barnen. Jag tar med mig dessa tankar då vi går in i planeringen för nästa termins arbete i projekt.
Jag upplever att arbetet i svampprojektet varit ett av de mest meningsfulla och utvecklande projekten som jag arbetat med i förskolan. Mest på grund av att barnens intresse hela tiden har fått styra.
Vår process den här terminen har sett ut ungefär såhär:
Augusti, September
Observationsfas, barnen visade stort intresse för svampen i skogen. Vi beslutade oss för att följa det intresset. Vi planerade och barnen tittade på flera filmer om svamp.
Oktober
I filmerna om svamp fick barnen möta många olika svampar. En del av projektet handlade om matsvamp. Där var barnen mest intresserade av att leta reda på de olika svamparna som de hittade i skogen. De målade svampar. Till en början var svamparna stereotypt målade för att sedan bli alltmer detaljerade allteftersom de fick pröva på olika sätt att rita, måla och återskapa svamparna.
Vi gjorde om i ateliern och gjorde materialet mer tillgängligt för barnen. Barnen fick träna på att skapa tillsammans och använda sin kreativitet på olika sätt. De arbetade med att måla, trycka, lera, gips och att rita av detaljer med blyertspenna.
Ett annat spår som intresserade barnen var svampar som finns i köket. Tillsammans gick de till affären och handlade mögelost som de sedan smakade på. Barnen fick också pröva att måla hur något smakar. Detta var de otroligt intresserade av.
November
Nu var de flesta matsvamparna borta i skogen men det visade sig att det finns andra svampar att hitta i skogen. Mögelsvampar och trädsvampar t.ex. Barnen visade ett fortsatt stort intresse för svamparna och vi gick ut i skogen med pennor och papper och ritade av de svampar och lavar som vi kunde hitta.
Barnens fantasi ledde till att häxan kom in i projektet. Mycket av barnens kreativitet visade sig då de ville ta kontakt med häxan. De skapade en mobiltelefon till henne som de sedan skickade i ett mycket vacker dekorerat paket. Allt skapat av barnen själva. Tio barn arbetade tillsammans med att göra ett vackert paket till häxan.
December
Här gick projektet in på jäst. Barnen var fascinerade av att se på en film då de mikroskopiska jästvamparna äter socker och "pruttar" ut koldioxid. De fick prova att göra experiment med deg.
Under hela projekttiden har barnens kreativitet flödat fritt. De har uppmuntrats att komma med egna hypoteser och att arbeta tillsammans när de skapar. Nu kan vi ofta höra barnen fråga en kompis om de ska skapa tillsammans.
På morgonmötena har barnen berättat för varandra vad de arbetat med dagen innan. Detta har blivit väldigt positivt för de barn som får berätta och delge vännerna. Nu föreslår barnen själva att de ska får berätta på mötet om något de arbetat med.
Jag tycker att det här är ett bra exempel på hur man kan arbeta med ett projekt i ateliern. Till nästa termin tror jag dock att vi ska försöka stanna upp och fördjupa oss mer med barnen under en längre tid. Vi kan också utveckla vår dokumentation av barnens kommentarer och tankar under tiden som de arbetar.
måndag 3 december 2012
Färgmagi
Idag gjorde jag ett litet färgskådespel med barnen. Idén fick jag från min syster som utbildar sig på levande verkstad i Stockolm. Jag hade ställt upp sex behållare i glas. Jag använde Stockmars färger. I högtalarna spelades vacker musik och under tystnad blandade jag färgerna med vattnet. Först primärfärgerna; rött, blått och gult. Sedan skedde magin då jag blandade ihop färgerna och fick sekundärfärgerna. Blått och gult blev grönt, rött och gult blev orange och blått och rött blev lila. Barnen satt som tända ljus och efteråt var de mycket imponerade och en pojke sa att det varit fantastiskt.
Efteråt satte jag ut färgerna i ateliern och så fick barnen möjlighet
att själva blanda ihop färgerna. De blandade färger i nästan en timme!
Veckobrev atelierista V47
Den här veckan lyssnade vi på Stina Braxell. Hon jämförde bl.a. barns konstverk med kända konstnärers. När barn målar fritt blir det väldigt vackert. Det tycks som om vi pedagoger kan antingen uppmuntra detta eller förstöra barns lust att skapa genom våra kommentarer.
Jag har tänkt mycket på det här med att berömma barn. Jag tror inte att vuxna menar illa när de säger till ett barn; Åh, vad fint! när barnet visar upp sitt alster. Det är välmenande kommentarer som syftar till att barnet ska få känna att det är duktigt. Kanske känns det hårt att inte berömma barnet.
Det som vi vuxna ofta missar att tänka på att när vi säger att barnet målat fint är att vi gör oss till behöriga bedömare av barnets konst. Första gången barnen målat något kanske det inte förväntar sig att få en bedömning av om det var fint eller fult. Men när vi kommenterar på det sättet talar vi om för barnen att det som de målat kan vara just fint eller fult. Något som barnet själv troligen inte alls reflekterat över innan det första gången får ett välment; Åh, vad fint du målat!
Nästa gång kommer barnet att söka beröm för sin målning. Har du då fått en kommentar att din tavla är fin så innebär det ju att du lika gärna kan få en kommentar om att det du målat inte duger nästa gång. Detta skapar en osäkerhet hos barnen istället för att stärka deras självkänsla.
Dock finns det andra sätt att berömma eller visa intresse för det som barnet gjort. Man kan prata om färgerna som barnet använt, prata om att barnet verkligen målat länge och ansträngt sig mycket eller prata om vad bilden föreställer (om barnet säger att den föreställer något speciellt).
Vi diskuterade i grupper om hur kreativiteten påverkas av vuxnas attityder eller kommentarer. Det är mycket viktigt att barnen får vara ifred och skapa. När de befinner sig i ett kreativt tillstånd ska inte vi pedagoger trampa in och bryta det. Det är viktigt att vi som pedagoger respekterar processen som pågår i en skapande situation och inte stör barnen innan de är klara med det som de håller på med.
Jag har tänkt mycket på det här med att berömma barn. Jag tror inte att vuxna menar illa när de säger till ett barn; Åh, vad fint! när barnet visar upp sitt alster. Det är välmenande kommentarer som syftar till att barnet ska få känna att det är duktigt. Kanske känns det hårt att inte berömma barnet.
Det som vi vuxna ofta missar att tänka på att när vi säger att barnet målat fint är att vi gör oss till behöriga bedömare av barnets konst. Första gången barnen målat något kanske det inte förväntar sig att få en bedömning av om det var fint eller fult. Men när vi kommenterar på det sättet talar vi om för barnen att det som de målat kan vara just fint eller fult. Något som barnet själv troligen inte alls reflekterat över innan det första gången får ett välment; Åh, vad fint du målat!
Nästa gång kommer barnet att söka beröm för sin målning. Har du då fått en kommentar att din tavla är fin så innebär det ju att du lika gärna kan få en kommentar om att det du målat inte duger nästa gång. Detta skapar en osäkerhet hos barnen istället för att stärka deras självkänsla.
Dock finns det andra sätt att berömma eller visa intresse för det som barnet gjort. Man kan prata om färgerna som barnet använt, prata om att barnet verkligen målat länge och ansträngt sig mycket eller prata om vad bilden föreställer (om barnet säger att den föreställer något speciellt).
Vi diskuterade i grupper om hur kreativiteten påverkas av vuxnas attityder eller kommentarer. Det är mycket viktigt att barnen får vara ifred och skapa. När de befinner sig i ett kreativt tillstånd ska inte vi pedagoger trampa in och bryta det. Det är viktigt att vi som pedagoger respekterar processen som pågår i en skapande situation och inte stör barnen innan de är klara med det som de håller på med.
måndag 19 november 2012
En fantastiskt kreativ dag
Idag var en sådan där dag när jag blir riktigt lycklig av mitt jobb och alla härliga barn.
Vi fortsätter vårt arbete med svampar och barnen är fortfarande enormt intresserade.
En dag när vi var ute i skogen för att titta på trädsvampar upptäckte barnen att det finns väldigt få svampar kvar i skogen nu. En flicka trodde att det var häxan som ätit upp alla svampar. Hon hade grillat dom. Döm om vår glädje som pedagoger då vi upptäcker att det finns en grillplats precis i närheten och där ligger det en förkolnad pinne med en svamp på!
Plötsligt hade pinnen blivit häxans magiska penna och det gick att skriva med den. Nu flödade fantasin.
Några dagar senare samlades vi för att titta på häxans magiska penna och bilderna från när vi hittade den i skogen. Något barn föreslog att det var en magisk penna som kunde förvandla häxan till en groda. Med hjälp av en puss skulle hon sedan bli häxa igen. Vi provade att förvandla alla barnen till grodor och sedan tillbaka till barn med hjälp av en puss. Men vi kom fram till att pennan hade för stark magi för oss.
Barnen diskuterade hur de skulle kunna kontakta häxan. Ringa kunde de inte göra för de hade inte hennes telefonnummer. Efter en stund enades barnen om att de skulle skicka ett meddelande till häxan.
I eldstaden hade vi också hittat kolbitar som gick att måla med. Detta blev häxans småpennor i fantasin och barnen målade tillsammans på ett jättepapper. Några barn provade att måla av häxans penna på olika sätt. Målningen blev till sist ett meddelande till häxan om att vi har hennes magiska penna och att hon måste meddela oss om hon vill ha tillbaks den.
Barnen bestämde sig för att det skulle bli ett paket och tillsammans slog de in paketet i vackra snören. Något barn tyckte att det skulle finnas glitter också på paketet. Ett barn skrev på paketet: Till häxan från alla barnen.
Nu väntar alla med spänning på om häxan ska komma och hämta sitt paket.
När barnen målade tillsammans och skapade paketet var koncentrationen enorm i barngruppen. Det gick nästan att ta på den. Fjorton barn arbetade tillsammans utan att hamna i en enda konflikt. Detta är lycka för mig som pedagog!
Vi fortsätter vårt arbete med svampar och barnen är fortfarande enormt intresserade.
Plötsligt hade pinnen blivit häxans magiska penna och det gick att skriva med den. Nu flödade fantasin.
Några dagar senare samlades vi för att titta på häxans magiska penna och bilderna från när vi hittade den i skogen. Något barn föreslog att det var en magisk penna som kunde förvandla häxan till en groda. Med hjälp av en puss skulle hon sedan bli häxa igen. Vi provade att förvandla alla barnen till grodor och sedan tillbaka till barn med hjälp av en puss. Men vi kom fram till att pennan hade för stark magi för oss.
Barnen diskuterade hur de skulle kunna kontakta häxan. Ringa kunde de inte göra för de hade inte hennes telefonnummer. Efter en stund enades barnen om att de skulle skicka ett meddelande till häxan.
I eldstaden hade vi också hittat kolbitar som gick att måla med. Detta blev häxans småpennor i fantasin och barnen målade tillsammans på ett jättepapper. Några barn provade att måla av häxans penna på olika sätt. Målningen blev till sist ett meddelande till häxan om att vi har hennes magiska penna och att hon måste meddela oss om hon vill ha tillbaks den.
Barnen bestämde sig för att det skulle bli ett paket och tillsammans slog de in paketet i vackra snören. Något barn tyckte att det skulle finnas glitter också på paketet. Ett barn skrev på paketet: Till häxan från alla barnen.
Nu väntar alla med spänning på om häxan ska komma och hämta sitt paket.
När barnen målade tillsammans och skapade paketet var koncentrationen enorm i barngruppen. Det gick nästan att ta på den. Fjorton barn arbetade tillsammans utan att hamna i en enda konflikt. Detta är lycka för mig som pedagog!
Veckobrev atelierista V46
Den här veckan lyssnade vi på en föreläsning med Pernilla Mårtensson som har mycket stor erfarenhet av att arbeta med inspiration från Reggio Emilia. Vi fick också se en film från Reggio Emilia där man fick följa arbetet på en småbarnsavdelning under en hel dag.
I Reggio Emilia ser man på kunskap som något som skapas i process med andra. Barnen måste få pröva och tänka på olika sätt. Barnet ses som en medkonstruktör av kultur och kunskap. Det kollektiva lärandet ses som mycket viktigt.
Dessa tankar återkommer ständigt då jag läser om Reggio Emilia eller lyssnar på en föreläsning därifrån.
För mig känns det alltmer självklart att det är på detta sätt vi måste arbeta i förskolan. Vår läroplan ger oss också stöd i detta. Jag försöker att arbeta med det kollektiva lärandet varje dag tillsammans med barnen. Jag vill inte ge barnen färdiga lösningar utan försöker hela tiden uppmuntra dom att söka egna lösningar och ta hjälp av sina kamrater för att lyckas.
När jag såg på filmen från Reggio Emilia slogs jag av hur oerhört välorganiserade de är. Varje pedagog sitter i en aktivitetshörna och är fullständigt närvarande där och då.
Det är så mycket jag tycker är inspirerande och bra när jag går på föreläsningar och som jag vill ta med mig ut i verksamheten. Det är dock inte alltid enkelt att gå från ord till handling. Ta bara tanken om miljön som den tredje pedagogen. Det är egentligen en mycket komplicerad sak att bygga en pedagogisk miljö så att den stimulerar, inbjuder till utforskande och kollektivt lärande. Miljön som den tredje pedagogen innebär ju faktiskt att miljön och barnen ska arbeta tillsammans.
Därför funderar jag på hur vi ska hitta arbetssätt och metoder som gör det möjligt för oss att arbeta så som vi vill och faktiskt ska enligt läroplanen? Hur bygger vi t.ex. våra miljöer så att de främjar det kollektiva lärandet? Pernilla tog upp att det är viktigt att vi formulerar oss kring vad det är vi erbjuder i den pedagogiska miljön. Det tror jag är otroligt viktigt att diskutera i arbetslaget.
På vår förskola har vi prövat olika sätt att utveckla den pedagogiska miljön. Just nu har vi delat upp rummen så att varje pedagog tar lite extra ansvar för ett rum. Den som har ansvaret för rummet ser till att det ser inbjudande ut och att materialet byts ut regelbundet.
I min jakt på att utveckla vår pedagogiska miljö har jag sökt mycket på nätet och hittat mycket inspiration.
Här är några länkar till sidor som jag tycker inspirerar och ger mig lust att fortsätta arbeta.
Bilder från förskolan Trollet
http://byggochkonstruktion.blogspot.se/
Tips från bloggen Pedagogiska kullerbyttan
Tips på bloggen pedagogiska kullerbyttan
I Reggio Emilia ser man på kunskap som något som skapas i process med andra. Barnen måste få pröva och tänka på olika sätt. Barnet ses som en medkonstruktör av kultur och kunskap. Det kollektiva lärandet ses som mycket viktigt.
Dessa tankar återkommer ständigt då jag läser om Reggio Emilia eller lyssnar på en föreläsning därifrån.
För mig känns det alltmer självklart att det är på detta sätt vi måste arbeta i förskolan. Vår läroplan ger oss också stöd i detta. Jag försöker att arbeta med det kollektiva lärandet varje dag tillsammans med barnen. Jag vill inte ge barnen färdiga lösningar utan försöker hela tiden uppmuntra dom att söka egna lösningar och ta hjälp av sina kamrater för att lyckas.
När jag såg på filmen från Reggio Emilia slogs jag av hur oerhört välorganiserade de är. Varje pedagog sitter i en aktivitetshörna och är fullständigt närvarande där och då.
Det är så mycket jag tycker är inspirerande och bra när jag går på föreläsningar och som jag vill ta med mig ut i verksamheten. Det är dock inte alltid enkelt att gå från ord till handling. Ta bara tanken om miljön som den tredje pedagogen. Det är egentligen en mycket komplicerad sak att bygga en pedagogisk miljö så att den stimulerar, inbjuder till utforskande och kollektivt lärande. Miljön som den tredje pedagogen innebär ju faktiskt att miljön och barnen ska arbeta tillsammans.
Därför funderar jag på hur vi ska hitta arbetssätt och metoder som gör det möjligt för oss att arbeta så som vi vill och faktiskt ska enligt läroplanen? Hur bygger vi t.ex. våra miljöer så att de främjar det kollektiva lärandet? Pernilla tog upp att det är viktigt att vi formulerar oss kring vad det är vi erbjuder i den pedagogiska miljön. Det tror jag är otroligt viktigt att diskutera i arbetslaget.
På vår förskola har vi prövat olika sätt att utveckla den pedagogiska miljön. Just nu har vi delat upp rummen så att varje pedagog tar lite extra ansvar för ett rum. Den som har ansvaret för rummet ser till att det ser inbjudande ut och att materialet byts ut regelbundet.
I min jakt på att utveckla vår pedagogiska miljö har jag sökt mycket på nätet och hittat mycket inspiration.
Här är några länkar till sidor som jag tycker inspirerar och ger mig lust att fortsätta arbeta.
Bilder från förskolan Trollet
http://byggochkonstruktion.blogspot.se/
Tips från bloggen Pedagogiska kullerbyttan
Tips på bloggen pedagogiska kullerbyttan
söndag 18 november 2012
Egen skapande bilduppgift
Uppgiften gällde att kartlägga materialet i ateliern och bekanta sig med de material som man inte kände sig riktigt vän med eller bekväm med.
Jag började med att gå igenom listan som finns i Stina Braxells bok "Skapande barn" och fyllde på med de
material som jag kunde komma på.
Efter att ha läst igenom listan märkte jag att jag har
provat på att arbeta med de flesta av materialen men jag känner mig inte vän med
alla.
Jag beslöt mig för att börja med lera eftersom jag inte
varit så förtjust i att arbeta med lera. Jag har alltid haft någon gammal känsla
med mig att det är hårt att knåda och att händerna blir torra på ett obehagligt
sätt. Med dessa förutfattade meningar gav jag mig på leran tillsammans med
barnen.
När vi hade arbetat ett tag med leran provade vi att forma
lerklumparna runt en hopknölad pappersboll. Efter det formade vi leran till
huvuden.
Så var det dags att gå vidare till nästa material som jag
inte heller kände mig särskilt bekväm med, nämligen gips. Liksom med lera hade
jag en känsla av att det känns obehagligt på händerna då gipset torkar på
fingrarna.
Jag klippte gipsbindor i smala remsor och sedan täckte vi in
våra lerhuvuden med gips. Det var riktigt härligt och enkelt att arbeta med
färdiga gipsbindor. Tyvärr missade jag att leran ska kläs in med plastfilm
innan man tar på gipset. Detta resulterade i att det var ganska svårt att få
bort gipset från leran. Det gick dock tillslut. Nästa steg blir att måla
huvudet.
Ett annat material som jag aldrig prövat på är flytande
tusch. Tillsammans med barnen provade jag att hälla ut tusch på ett stort
papper. Sedan höll vi på varsin sida om papperet och lät tuschet rinna fram och
tillbaka över papperet. Det var väldigt roligt tyckte jag och barnen verkade
också ha roligt.
När tuschet torkat fick barnen akvarellkritor som de fyllde
i mellanrummen med. Eftersom vi arbetade med grön färg just då så fick barnen
gröna kritor att arbeta med.
Resultatet blev en spännande bild med abstrakta mönster. |
Efter en tid arbetade jag ytterligare en gång med tusch fast
hemma tillsammans med mina egna barn. Vi provade att måla mönster tillsammans
och sedan fyllde vi i med akvarellfärger i olika kulörer.
Detta kommer jag definitivt att arbeta vidare med. Jag blev
väldigt förtjust i tusch och de starka kontrasterna som uppstår mellan det
svarta tuschet och färgerna.
Material som jag ska fortsätta med de närmaste veckorna;
sand, ståltråd, ull, naturmaterial, blyerts, kol .m.m
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)