söndag 18 november 2012

Egen skapande bilduppgift


Uppgiften gällde att kartlägga materialet i ateliern och bekanta sig med de material som man inte kände sig riktigt vän med eller bekväm med.

Jag började med att gå igenom listan som finns i Stina Braxells bok "Skapande barn" och fyllde på med de material som jag kunde komma på. 



Efter att ha läst igenom listan märkte jag att jag har provat på att arbeta med de flesta av materialen men jag känner mig inte vän med alla. 

Jag beslöt mig för att börja med lera eftersom jag inte varit så förtjust i att arbeta med lera. Jag har alltid haft någon gammal känsla med mig att det är hårt att knåda och att händerna blir torra på ett obehagligt sätt. Med dessa förutfattade meningar gav jag mig på leran tillsammans med barnen.

Det visade sig snart att det var väldigt härligt att arbeta med lera. Vi använde en hel del vatten och mjukade upp leran. Barnen och jag reflekterade tillsammans över hur leran kändes och såg ut. Barnen tyckte att den brunröda leran påminde om bajs till färgen. Jag tycker att leran fick en härlig konsistens då jag doppade händerna i vattnet och sedan knådade leran.


När vi hade arbetat ett tag med leran provade vi att forma lerklumparna runt en hopknölad pappersboll. Efter det formade vi leran till huvuden.




Så var det dags att gå vidare till nästa material som jag inte heller kände mig särskilt bekväm med, nämligen gips. Liksom med lera hade jag en känsla av att det känns obehagligt på händerna då gipset torkar på fingrarna.

Jag klippte gipsbindor i smala remsor och sedan täckte vi in våra lerhuvuden med gips. Det var riktigt härligt och enkelt att arbeta med färdiga gipsbindor. Tyvärr missade jag att leran ska kläs in med plastfilm innan man tar på gipset. Detta resulterade i att det var ganska svårt att få bort gipset från leran. Det gick dock tillslut. Nästa steg blir att måla huvudet.


Ett annat material som jag aldrig prövat på är flytande tusch.  Tillsammans med barnen provade jag att hälla ut tusch på ett stort papper. Sedan höll vi på varsin sida om papperet och lät tuschet rinna fram och tillbaka över papperet. Det var väldigt roligt tyckte jag och barnen verkade också ha roligt.

När tuschet torkat fick barnen akvarellkritor som de fyllde i mellanrummen med. Eftersom vi arbetade med grön färg just då så fick barnen gröna kritor att arbeta med. 

Resultatet blev en spännande bild med abstrakta mönster.


Efter en tid arbetade jag ytterligare en gång med tusch fast hemma tillsammans med mina egna barn. Vi provade att måla mönster tillsammans och sedan fyllde vi i med akvarellfärger i olika kulörer.
Detta kommer jag definitivt att arbeta vidare med. Jag blev väldigt förtjust i tusch och de starka kontrasterna som uppstår mellan det svarta tuschet och färgerna. 


 Material som jag ska fortsätta med de närmaste veckorna; sand, ståltråd, ull, naturmaterial, blyerts, kol .m.m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar