söndag 17 maj 2015

Vad händer om vi tar bort alla färger utom svart och vitt?

 
Att utforska färger är härligt och något som barnen kan hålla på med hur mycket som helst. Det är spännande att blanda i vitt och svart och se vad som händer med färgerna. Ibland kan jag som pedagog uppleva att svart färg kan vara något som tillför en målning något men också något som kan förstöra målningen om det svarta blir för dominant. Här ville jag utmana barnen i att använda sig av enbart svart och vitt för att utforska kontraster och egenskaper hos de respektive färgerna. Vad händer om vi målar vitt på vitt eller svart på svart? Jag dukade upp ett bord med flaskfärg, vattenfärg, svarta pennor, vita och svarta oljepastellkritor samt svarta och vita pappersremsor. På väggarna satte jag upp inspirerande konstverk i vitt och svart. Jag målade också en hand för att inspirera barnen.
 
 
 

 
Barnen började först att måla lite försiktigt. Snart kom de dock igång och målade för fullt. 



När de gemensamma målningarna började kännas färdiga fick barnen även spetsdukar i papper och pappersblommor som de kunde klippa ut och limma fast på målningarna.


De färdiga konsverken i svart och vitt. De är fulla med detaljer och visar verkligen på barnens utforskande av svart, vitt, kontraster och mönster. Jag tycker att dom blev fantastiska!




torsdag 16 april 2015

James Rizzi fåglar






Pinterest är en stor inspirationskälla för mig när jag letar efter olika konstprojekt att arbeta med tillsammans med barnen. Den här gången hittade jag inspirerande tips om hur det går att arbeta med inspiration av konstnären James Rizzi. Länk med beskrivning hittar ni här:

http://www.deepspacesparkle.com/2011/10/24/james-rizzi-birds-art-lesson/


Vi började med att rita konturerna med en svart oljepastellkrita.


Sedan fyllde vi i med flaskfärg. Alla barn fick välja varsin färg.









 Slutligen fick barnen svampa bakgrunden med vattenfärger. 







 Resultatet blev dessa underbara, personliga fåglar. Var och en med ett alldeles eget ansiktsuttryck.









onsdag 1 april 2015

Pedagogisk provokation med tulpaner

Jag hade länge velat prova att duka upp en så kallad provokation för att inspirera barnen i målandet. Jag ville också uppmuntra dem att söka efter detaljer i blommorna och att försöka blanda till en lila färg i samma nyans som tulpanerna.  Det var fantastiskt att se barnens kreativitet flöda och jag tycker att bilderna verkligen talar för sig själva här..










onsdag 28 januari 2015

Tarik sa hejdå till barnen

Idag var en speciell dag. Tigern Tarik hade längtat hem till djungeln länge. Nu var det dags för Tarik att åka hem. Hans kompis Orangutangen kom och tog med sig Tarik hem till djungeln. Det blev ett sorgligt farväl men Tarik lovade att skriva till barnen från djungeln. Stort tack till Hanna Svärdh som spelande Orangutangen med bravur.



torsdag 22 januari 2015

Workshop i ateljén



För några dagar sedan höll jag i en workshop med ungefär hälften av pedagogerna som arbetar på förskolan. Den största skillnaden som jag märker mellan att arbeta med barn och vuxna är den prestationsångest som många vuxna känner inför att arbeta i en ateljé. Det känns som om många undviker att ens gå till ateljén eftersom de upplever att de känner sig obekväma med materialet. De litar inte heller på att det ska fungera att arbeta med barnen i ateljén då de inte känner sig bekväma själva.

Mot bakgrund av detta brukar jag starta varje workshop som jag har med vuxna med någon övning som är rolig och får alla att slappna av. Den här gången gjorde vi porträtt av varandra utan att titta på papperet. En vanlig övning som brukar fungera varje gång. Även denna gång fungerade det bra som avspänningsövning.

Jag gjorde sedan ett exempel på att introducera färgblandning för barnen. Jag började med blå, röd och gul färg och blandade dem sedan med varandra till orange, lila och grön. Jag blandade färgerna under tystnad till klassisk musik. Detta har jag gjort flera gånger med en barngrupp och de brukar alltid reagera med fascination när de ser färgerna blandas och bli till nya färger och nyanser.

Vi gick sedan vidare med att göra en målning som jag har fått av min syster som är pedagog inom levande verkstad. Den går till så att alla får välja en färg var som de målar med. De målar på ett stort papper tillsammans. Efter en minut får alla byta plats och fortsätta arbeta där någon annan börjar. Temat för den här övningen var kärlek.

Jag märkte att när jag gav övningen ett tema så började alla först att måla hjärtan eller andra symboler för kärlek. Jag uppmuntrade då gruppen att försöka måla abstrakt och beskriva känslan kärlek. Alla började genast måla och efter att de bytt plats några gånger infann sig ett lugn i gruppen och alla målade under tystnad till musiken.





När gruppen målat en längre stund tog vi en paus och alla fick titta på målningen. Jag uppmanade dem att beskriva målningen med andra ord än fin. Orden som kom upp var t.ex. fantastisk, glad, sommarkänsla, glädje, fantasi och kaos. Jag frågade också gruppen om hur det kändes att någon annan målar på deras bild. Ingen upplevde att deras bild blivit förstörd men några kände att bilden inte såg ut som de tänkt sig från början.





Efter att vi pratat om målningen en stund fick alla svart, vit eller silverfärg som de fick använda för att lyfta fram detaljer, rama in eller dölja. Detta förändrade målningen en hel del. När vi sammanfattade efteråt tyckte någon att den svarta färgen förstörde målningen medan någon tyckte att den förbättrade målningen. Vi pratade lite om när det är bra att låta barn använda svart färg och när det kanske är bra att vänta lite.







Målningen blev verkligen fantastiskt och alla sa att de hade haft väldigt roligt och att de kände sig glada efteråt. Ett bra betyg på en workshop känner jag!

Skuggteater med dinosaurier