torsdag 22 januari 2015

Workshop i ateljén



För några dagar sedan höll jag i en workshop med ungefär hälften av pedagogerna som arbetar på förskolan. Den största skillnaden som jag märker mellan att arbeta med barn och vuxna är den prestationsångest som många vuxna känner inför att arbeta i en ateljé. Det känns som om många undviker att ens gå till ateljén eftersom de upplever att de känner sig obekväma med materialet. De litar inte heller på att det ska fungera att arbeta med barnen i ateljén då de inte känner sig bekväma själva.

Mot bakgrund av detta brukar jag starta varje workshop som jag har med vuxna med någon övning som är rolig och får alla att slappna av. Den här gången gjorde vi porträtt av varandra utan att titta på papperet. En vanlig övning som brukar fungera varje gång. Även denna gång fungerade det bra som avspänningsövning.

Jag gjorde sedan ett exempel på att introducera färgblandning för barnen. Jag började med blå, röd och gul färg och blandade dem sedan med varandra till orange, lila och grön. Jag blandade färgerna under tystnad till klassisk musik. Detta har jag gjort flera gånger med en barngrupp och de brukar alltid reagera med fascination när de ser färgerna blandas och bli till nya färger och nyanser.

Vi gick sedan vidare med att göra en målning som jag har fått av min syster som är pedagog inom levande verkstad. Den går till så att alla får välja en färg var som de målar med. De målar på ett stort papper tillsammans. Efter en minut får alla byta plats och fortsätta arbeta där någon annan börjar. Temat för den här övningen var kärlek.

Jag märkte att när jag gav övningen ett tema så började alla först att måla hjärtan eller andra symboler för kärlek. Jag uppmuntrade då gruppen att försöka måla abstrakt och beskriva känslan kärlek. Alla började genast måla och efter att de bytt plats några gånger infann sig ett lugn i gruppen och alla målade under tystnad till musiken.





När gruppen målat en längre stund tog vi en paus och alla fick titta på målningen. Jag uppmanade dem att beskriva målningen med andra ord än fin. Orden som kom upp var t.ex. fantastisk, glad, sommarkänsla, glädje, fantasi och kaos. Jag frågade också gruppen om hur det kändes att någon annan målar på deras bild. Ingen upplevde att deras bild blivit förstörd men några kände att bilden inte såg ut som de tänkt sig från början.





Efter att vi pratat om målningen en stund fick alla svart, vit eller silverfärg som de fick använda för att lyfta fram detaljer, rama in eller dölja. Detta förändrade målningen en hel del. När vi sammanfattade efteråt tyckte någon att den svarta färgen förstörde målningen medan någon tyckte att den förbättrade målningen. Vi pratade lite om när det är bra att låta barn använda svart färg och när det kanske är bra att vänta lite.







Målningen blev verkligen fantastiskt och alla sa att de hade haft väldigt roligt och att de kände sig glada efteråt. Ett bra betyg på en workshop känner jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar