måndag 17 november 2014
Transient art del 2
Miljön som den tredje pedagogen
På eftermiddagen arbetade barnen med lera. När de var färdiga skulle de skriva sina namn. Pojken sprang då till bokstavshörnan och tog med sig sin namnbild till ateljén. Med hjälp av den kunde han skriva sitt namn och det var han själv som kom på idén att hämta namnbilden. Detta var ett tydligt bevis för mig på hur små förändringar i miljön kan ha stor betydelse för barns lärande.
onsdag 22 oktober 2014
Transient art
Konstverket skapades av min dotter. Hon har använt sig av salt som hon färgat med karamellfärg, glaskulor och bönor.
tisdag 21 oktober 2014
Samla in, sortera, skapa, del 4; att se sina konstverk från en ny synvinkel
Nu är barnens konstverk förflyttade till en ny plats. Nästa steg blir att ställa fram papper, penslar och färger för att sedan se vad barnen gör med det. Det blir spännande att se om de kommer att fortsätta utforska materialet och färgerna.
Samla in, sortera, skapa del 3; skapa
Samla in, sortera skapa, del 2; sortera
Barnen hade varit ute och samlat in olika material i skogen. När vi kom tillbaka till förskolan hällde vi ut alltihop på en stor bit plast. Nu började vi sortera materialet. Vi gjorde så att barnen fick i uppdrag att försöka hitta olika färger i materialet och att varje barn fick en färg att ansvara för.
Sorterandet fortsatte sedan och barnen fördelade materialet i mindre bitar med händerna och med saxar.
Samla in, sortera, skapa del 1; samla in
När vi kom tillbaka lade vi alla fynd i en hög på en stor bit plast. Det kröp ut små spindlar och andra kryp på plasten.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)