måndag 17 november 2014

Transient art del 2

Med hjälp av ljusbordet och glasmosaik skapar barnen mönster och sorterar färger. Barnen är intresserade av kartor just nu och på kartan med tunnelbanelinjer finns färger som är samma som på glasmosaiken. Det var så spännande att se vad som hände när barnen upptäckte linjerna.





Miljön som den tredje pedagogen

Vi hade en tanke om att skapa en station som skulle kunna fungera som en liten bokstavsateljé. Sagt och gjort. Barnens namn skrivet med både stora och små bokstäver laminerades och dukades fram tillsammans med rosa glittersand för spårning och papper, pennor och sudd. Det tog fem minuter innan bordet var fullt med barn som tittade på sina kort, spårade och skrev bokstäver. Intresset var mycket stort. En pojke kämpade länge med att skriva sitt namn och kom sedan stolt för att visa att han klarat det alldeles själv.

På eftermiddagen arbetade barnen med lera. När de var färdiga skulle de skriva sina namn. Pojken sprang då till bokstavshörnan och tog med sig sin namnbild till ateljén. Med hjälp av den kunde han skriva sitt namn och det var han själv som kom på idén att hämta namnbilden. Detta var ett tydligt bevis för mig på hur små förändringar i miljön kan ha stor betydelse för barns lärande.


onsdag 22 oktober 2014

Transient art

Konstverket skapades av min dotter. Hon har använt sig av salt som hon färgat med karamellfärg, glaskulor och bönor.

tisdag 21 oktober 2014

Samla in, sortera, skapa, del 4; att se sina konstverk från en ny synvinkel

 Nu är barnens konstverk förflyttade till en ny plats. Nästa steg blir att ställa fram papper, penslar och färger för att sedan se vad barnen gör med det. Det blir spännande att se om de kommer att fortsätta utforska materialet och färgerna.




Samla in, sortera, skapa del 3; skapa

När barnen sorterat materialet var det dags att börja måla. Barnen uppmanades att leta efter färger som de kunde hitta i materialet. De hittade röd, gul, brun, svart, grön och orange färg bland annat. De fick vatten, vattenfärger och akvarellfärger. Sedan målade barnen fritt. De målade väldigt koncentrerat under en lång stund.






Samla in, sortera skapa, del 2; sortera

Barnen hade varit ute och samlat in olika material i skogen. När vi kom tillbaka till förskolan hällde vi ut alltihop på en stor bit plast. Nu började vi sortera materialet. Vi gjorde så att barnen fick i uppdrag att försöka hitta olika färger i materialet och att varje barn fick en färg att ansvara för.







Sorterandet fortsatte sedan och barnen fördelade materialet i mindre bitar med händerna och med saxar. 

 

Samla in, sortera, skapa del 1; samla in

 Vi gick ut i skogen för att samla in det som barnen fastande för. Det var en blöt och ruggig dag men när vi tittade närmare såg vi många färger som sprakade i skogen. Barnen samlade nypon, kottar och stenar.






När vi kom tillbaka lade vi alla fynd i en hög på en stor bit plast. Det kröp ut små spindlar och andra kryp på plasten.